Checkpoint 14 dagar

Det går förvånansvärt bra. Min ambition att undvika allt socker, mjöl, onyttiga snacks och så många tillsatser jag kan fungerar perfekt. Det känns som om jag tappat några kilo, men eftersom jag glömde göra invägning innan jag startade så vet jag inte exakt. Mitt första riktiga mätvärde blev i torsdags när jag vägde mig hos brorsan. Då vägde jag 85.5 kg med kläder. Skönt att jag inte riktigt var uppe i ”Peak of my fatsess” som är 86 kg.

Alltså två veckor utan några större sugattacker eller snedsteg. Jag har varit pigg och kroppen har inte haft ont någonstans. Men igår kom plötsligt trötthet och värk tillbaks. Vad hände? Jag hade inte ätit något socker, vetemjöl eller annat förbjudet. Tidigare har jag tillåtit mig obegränsat med grönsaker och några frukter om dagen. Det har gått bra. Jag har haft grädde i kaffet och maten utan problem. Likaså en del mjölk. Det har också gått bra. Så vad har jag gjort annorlunda nu?

Efter en del tankemöda hittade jag två möjliga syndabockar – en drastisk ökning av mjölkprodukter och upptäckten av Frökex och spröda majsbröd. Så vilket av dem är det som ger mig problem?

Igår åt jag yoghurt och frö/nötblandning till frukost. Och några frökex med Philadelphiaost. Sedan fick vi fisk med gräddsås hos Patrics syster. På eftermiddagen blev jag sugen och tryckte i mig några rullar med ost, skinka och smör. Sedan blev jag mer sugen och åt ett frökex och två spröda majsbröd. På kvällen blev det risgrynsgröt. Ingen perfekt dag ur kolhydratsynpunkt men ändå enligt alla mina ”kostregler”. Men det var en dag med ovanligt mycket sug och hunger.

Så nu måste jag leka detektiv och luska ut vad min kropp reagerar på. Idag kommer jag äta minimalt med mejerivaror (utom smör) och även undvika frö/nötter/majsbröd. Sedan får jag prova lite i taget och utesluta det som inte funkar.

Jag mår så bra av att äta så här. Den största fienden är risken att det blir enformigt. Man får ständigt jaga sätt att variera sig. Och det är då man kan hamna snett. Nu hoppas jag verkligen att mina Frökex inte är i riskzon, för de är underbart goda när man längtar efter något knaprigt istället för vanligt bröd.

Ja, ja. Det blir bra.

En dag i taget.

spring_web

 

Kommentera

