Desperat åtgärd?

Mina sötsugsattacker går inte över. Nu har jag uteslutit (nästan allt) socker och allt mjöl i 5 veckor. Så jag tycker att min godislängtan borde ha minskat? I början var det lättare. Då åt jag väldigt lite kolhydrater. Nu är jag slappare. Slutsats: det måste vara något jag äter som triggar suget.

Motivationen dalar när man får kämpa hela tiden. Dessutom har vågen stått still i två veckor. Då är det lätt att börja tänka Choklaaaad. Hittills har jag bara tänkt (nästan, kommer till det). Men det är alldeles för nära nu. Idag köpte jag en mörk chokladkaka, 70 %. Som alternativ till 2 kg godis. Men om man börjar nagga i kanten på sina föresatser så bär det raskt utför – eller uppåt rättare sagt (på vågen).

Jag misstänker att det är risgrynsgröten på morgonen och potatisen till middagen som är bovarna i dramat. Men konstigt nog bli jag även sötsugen av bacon. Och för mycket ost. En del frukter är också triggers. Men banan och jordgubbar går bra. Det är allt tror jag. Just nu.

Jo, en sak till innan vi tänker framåt. Jag har en syndabekännelse. Igår bakade jag cookies. Bara en halv sats, men ändå. Mitt enda syfte var att äta upp allt själv. Så lågt har jag sjunkit. När doften av nybakade kakor spred sig i köket grät jag både av längtan och skam. Med darrande fingrar förde jag en spröd, gyllenbrun, chokladprickig kaka till munnen. Förväntansfullt väntade jag på att smaklökarna skulle dansa av glädje. Men istället fyllde en söt och stickande smak hela munnen. Det sved nästan på tungan. Kakan var äcklig! Besviken slängde jag resten av den i sophinken och frös in de andra. Sockeravvänjningen har gjort att mina smaklökar inte längre uppskattar allt för söta saker. Så hur jag än vill så kan jag inte döva sockersuget. För det smakar inte som jag vill längre.

Så, nu när jag utgjutit mitt hjärta är det dags att vända trenden. För att rivstarta och sätta fart på viktnedgången tänkte jag prova en leverrensning som dök upp på Facebook härom dagen. Därför mixade jag nyss selleri, citron, persilja och vatten enligt länken ovan. Första glaset har precis tvingats ner med visst motstånd. Det smakar värre än det låter.Mycket värre. Men den som sig i leken ger får leken tåla. Bara åtta glas kvar att svälja. Imorgon när levern börjar bli ren kanske det smakar bättre? Hoppas, hoppas…

En dag i taget…
cookiesbok_web

Kommentera

